پروفیل 40*80 ضخامت 2.5 قهرمان فولاد آریا بدون تغییر باقی ماند.
پروفیل 60*60 ضخامت 2.5 قهرمان فولاد آریا بدون تغییر باقی ماند.
پروفیل 40*60 ضخامت 2.5 قهرمان فولاد آریا بدون تغییر باقی ماند.
پروفیل 50*50 ضخامت 2.5 قهرمان فولاد آریا بدون تغییر باقی ماند.
پروفیل 40*40 ضخامت 2.5 قهرمان فولاد آریا بدون تغییر باقی ماند.
پروفیل 40*80 ضخامت 2 قهرمان فولاد آریا بدون تغییر باقی ماند.
پروفیل 40*60 ضخامت 2 قهرمان فولاد آریا بدون تغییر باقی ماند.
پروفیل 50*50 ضخامت 2 قهرمان فولاد آریا بدون تغییر باقی ماند.
از کارشناسان آهن آپ مشاوره تخصصی بگیرید 03138030000
جستجو
جستجو های مرتبط اخیر
پروفیل
میلگرد
نبشی
ورق
تیرآهن
مفتول
برای دریافت نتیجه در کادر بالا جستجو کافیست کلمه کلیدی مورد نظرتان را وارد نمایید

تفاوت نبشی فابریک و پرسی در چیست؛ هرآنچه لازم است در این باره بدانید

تفاوت نبشی فابریک و پرسی
امتــیاز و رای به این پست
5/ 0
  • نویسنده شهرزاد زواره زادگان
  • تاریخ انتشار ۱۳ . ۱۰ . ۱۴۰۲
  • تعداد دیدگاه 4 دیدگاه
  • موضوع مقالات نبشی
  • تعداد بازدید 432 بازدید
  • دقیقه مطالعه دقیقه 12
12
  • پرینت مقاله
  • ذخیره
  • بوکمارک

نبشی‌ها به‌عنوان یکی از مهم‌ترین محصولات فولادی در ساختمان‌سازی و بسیاری از صنایع قابل استفاده هستند. قیمت نبشی بر اساس سایز، جنس و حتی وزن این محصول متفاوت است. سطح مقطع نبشی‌ها دو ضلع عمود برهم است و به شکل L انگلیسی وجود دارد. یک نوع دسته بندی که می‌توان برای این محصولات در نظر گرفت، نبشی پرسی و نبشی فابریک است. در این مقاله قرار است به طور کامل در مورد تفاوت نبشی فابریک و پرسی صحبت کنیم. در این مقاله از آهن آپ با ما همراه باشید تا در این باره بیشتر بدانید.

تفاوت نبشی فابریک و پرسی چیست؟

شاید سوال خیلی از افراد این باشد که نبشی پرسی با فابریک چه فرقی دارند؟ اگر بخواهیم نگاه کلی به نبشی فابریک و پرسی داشته باشیم، باید بگوییم که این دو محصول از نظر روش تولید، شکل ظاهری، قیمت، تحمل بار، سختی و … باهم تفاوت‌های زیادی دارند. طرز تولید نبشیهای فابریک نسبت به نبشیهای پرسی متفاوت است و البته که این دو نوع مقطع فولای در بسیاری از زمینه‌های دیگر هم متفاوت هستند.

آشنایی با نبشی فابریک

یک پارامتر مهم که نبشی فابریک را از نوع پرسی جدا می‌سازد، نحوه تولید این محصول به روش نورد گرم است. فولاد نورد گرم، فولادی است که در دماهای بالا نورد شده است، در حالی که در فرآیند فولاد نورد سرد، مواد سرد می‌شوند یا با آنیل کردن یا نورد، نرم می‌شوند. فولادها با گریدها و مشخصات مختلف می‌توانند نورد گرم یا سرد باشند و با توجه به کاربرد مد نظر، شما می‌توانید یکی از آن‌ها را انتخاب کنید. درک تفاوت‌های فولاد نورد سرد و گرم می‌تواند به شما کمک کند که بتوانید بهترین محصول را مطابق با نیاز و پروژه خود خریداری کنید.

نبشی فابریک یا نورد گرم

طی فرآیند ساخت نبشی فابریک، باید فولاد به روش نورد گرم تولید شود. این فرآیند شامل نورد فولاد در دماهای بالا (معمولا بیش از 1700 درجه فارنهایت) است. این دما، بالاتر از دمای تبلور مجدد فولاد است و به فولاد اجازه می‌دهد به راحتی شکل بگیرد و در اندازه‌های بزرگ‌تر ساخته شود.

خصوصیات نبشی فابریک به صورتی است که می‌توان گفت کیفیت آن از نوع پرسی بالاتر است و این به دلیل فرآیند تولید این است؛ اما با این‌حال شما باید با توجه به پروژه، بهترین محصول را انتخاب کنید.

آشنایی با نبشی پرسی

روش تولید نبشی پرسی، فولاد نورد سرد است. فولاد نورد سرد اساسا فولاد نورد گرم است که با اجازه دادن به خنک شدن در دمای اتاق و آنیل یا حتی نورد حرارتی بیشتر پردازش شده است. نبشی پرسی با تلورانس ابعادی نزدیک‌تر و طیف وسیع‌تری از پوشش‌های سطحی نسبت به نبشی فابریک تولید می‌شود. برای ساخت این محصول، ابتدا ورق‌های فولادی را برش می‌دهند. بعد برای شکل‌دهی، ورق‌ها در دستگاهی با نام رول فرمینگ قرار می‌گیرند تا در نهایت به شکل نبشی پرسی در بیاید. این محصول معمولا گوشه‌های گردی دارد و به راحتی قابل تشخیص است.

این نوع نبشی معمولا شکل و شمایل زیبا و تمیزتری نسبت به نبشی فابریک دارد؛ زیرا طی این فرآیندها فولادها می‌توانند شکلی زیبا به خود بگیرند. به دلیل یکنواختی و ابعاد دقیق، صنعت الکترونیک از نبشی پرسی برای قطعات کامپیوتری، لوازم خانگی و گجت‌ها استفاده می‌کند.

این محصول همچنین در صنعت ساختمان‌سازی برای مصالح ساختمانی مانند: سقف و اسکلت فلزی استفاده می‌شود. علاوه بر این، در صنعت هوافضا برای اجزای ساختاری و در صنعت پزشکی برای ابزارهای جراحی استفاده می‌شود.

نبشی پرسی یا نورد سرد

مهم‌ترین تفاوت بین خصوصیات نبشی فابریک و پرسی چیست؟

با اینکه این دو محصول از نظر قیمت و کاربرد باا هم تفاوت دارند؛ اما مهم‌ترین تفاوت این دو محصول در نحوه تولید هر کدام است. همان‌طور که در بالا هم گفته شد، نبشی فابریک با کمک فرآیند نورد گرم تولید و نبشی پرسی با نورد سرد تولید می‌شود. این در حالی است که نحوه تولید نبشی پرسی همان‌طور که از اسم آن مشخص است، با فشار دادن و پرس کردن تولید و از ورق فولاد به طول 6 متر تولید و روانه‌ی بازار خواهند شد.

تفاوت در مواد اولیه تولید نبشیها

مواد اولیه نبشیهای فابریک با نبشیهای پرسی متفاوت است. برای تولید نبشی فابریک از شمش فولادی استفاده می‌کنند، در حالی که ماده اولیه نبشی پرسی ورق فولادی است. نوع ورق فولادی استفاده شده برای تولید این محصول متفاوت است. در برخی از موارد، از ورق سیاه استفاده می‌کنند و در مواقع دیگر نیاز به استفاده از ورق روغنی است. ورق روغنی سطح بهتری به محصول تولید شده می‌دهد.

تفاوت در روش تولید و نوع فرمینگ

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های بازر این دو محصول که آن‌ها را از هم متمایز کرده است، روش تولید نبشی فابریک و پرسی است.

نبشی فابریک که با فرآیند نورد گرم تولید می‌شود، دارای روکش فلس‌دار است که می‌توان آن را با سنباده زدن یا سند بلاست کردن از بین برد. این فولاد اساسا نرمال شده است، به این معنی که از تنش‌های داخلی آزاد است. در طی این روش ابتدا شمش فولادی را پیشگرم می‌کنند، سپس تحت نورد قرار می‌گیرد تا در نهایت به شکل نبشی دربیاید.

این در حالی است که نوع فرمینگ و فرآیند تولید نبشی پرسی کاملا متفاوت است. در این روش از انواع ورق‌های فولاد استفاده می‌کنند و این محصولات را در ضخامت‌های مختلف پرس خواهند کرد تا محصول زاویه 90 درجه به خود بگیرد. دمایی که برای تولید نبشی پرسی در نظر گرفته می‌شود، خیلی بالا نیست.

تفاوت نبشی فابریک و پرسی از نظر ظاهر

این دو محصول را می‌توان به راحتی از نظر شکل ظاهری تشخیص داد. نبشی پرسی به دلیل فرآیند تولید، گوشه‌های گردی دارد. یکی دیگر از مشخصه‌های ظاهری این دو محصول این است که هر کدام ضخامت بال‌های مختلفی دارند. ضخامت بال‌ها در نبشی فابریک یکی نیست و در انتهای هر بال کمتر می‌شود؛ اما این ضخامت در نبشی پرسی در سراسر بال یکسان است. با توجه به همین دو مورد، می‌توانید به راحتی این دو محصول را از نظر شکل ظاهری تشخیص دهید.

تفاوت در ضخامت و میزان تحمل بار

استحکام و سختی در تعیین مناسب بودن نوع نبشی با گریدهای مختلف برای کاربردهای خاص ضروری است. نبشی فابریک که طی فرآیند نورد گرم تولید می‌شود، نسبت به نبشی پرسی استحکام و سختی بیشتری دارد.

تفاوت نبشی فابریک و پرسی از نظر سختی و نرمی

تفاوت در فرآیند مورد استفاده برای ساخت نبشی، باعث تولید این محصول با ویژگی‌های مختلف از سطح، خواص مکانیکی و کاربردها شده که می‌تواند بر کیفیت و عملکرد محصول نهایی تأثیر بگذارد. نبشی‌های فابریک به دلیل نوع تولید خود، میزان سختی بالاتری دارند. نبشی فابریک از طریق فرآیند نورد در دماهای بالا، معمولا بالای 1700 درجه فارنهایت انجام می‌شود. فولاد شکل دهی فلز در طول فرآیند نورد گرم، ایجاد شده و سپس از طریق غلتک‌ها عبور می‌کند تا شکل یا ضخامت مورد نظر به وجود آید.

فرق نبشی فابریک و پرسی

این فرآیند منجر به ایجاد یک سطح خشن و پوسته‌دار می‌شود. فولاد نورد گرم که به دلیل چک‌ش خواری و شکل‌پذیری معروف است و اغلب در بسیاری از کاربردها استفاده می‌شود.

نبشی پرسی می‌تواند سطح صاف‌تر و صیقلی‌تری نسبت به نوع فابریک داشته باشد. نبشی پرسی به دلیل استحکام و یکنواختی خود شناخته شده است و برای کاربردهایی که نیاز به ابعاد دقیق و پرداخت سطحی دارند مناسب است.

تفاوت نبشی فابریک و پرسی از نظر قیمت

قیمت یکی از پارامترهایی است که تفاوت نبشی فابریک و پرسی را تعیین می‌کند. نوع ورق فولادی استفاده شده در قیمت نبشی پرسی تاثیر دارد. ورق سیاه استفاده شده برای ساخت این محصول، نسبت به ورق روغنی نرخ کمتری دارد. اگر از ورق‌های فولادی باکیفیت بالا استفاده کنند، این محصول هزینه بسیار بالایی خواهد داشت.

محدودیت‌های بودجه عامل مهمی است که در انتخاب نبشی مناسب برای یک پروژه باید در نظر گرفته شود. نبشی پرسی ممکن است برای پروژه های در مقیاس بزرگتر مقرون به صرفه باشد، در حالی که نبشی فابریک ممکن است گران‌تر باشد، اما دقت و کیفیت سطح بهتری را برای پروژه های کوچک‌تر ارائه می‌دهد.

علاوه بر این، عواملی مانند: هزینه‌های حمل‌و‌نقل، هزینه‌های پردازش و نیاز به عملیات ثانویه مانند رنگ‌آمیزی یا ماشینکاری نیز باید در هنگام ارزیابی هزینه کلی برای خرید نبشی در نظر گرفته شود. سعی کنید، نیازهای پروژه را با منابع موجود و محدودیت‌های بودجه در نظر بگیرید تا بتوانید بهترین نوع نبشی را خریداری کنید.

بیشتر بخوانید: راهنمای جامع خرید نبشی در بازار آهن آلات ایران

کاربردهای نبشی پرسی با فابریک چه فرقی دارد؟

نبشی‌های فابریک استحکام بالاتری نسبت به نبشی پرسی دارند و به همین دلیل در کاربردهایی قابل استفاده هستند که نیاز به دوام و استحکام بالایی باشد. در ساخت لوازم خانگی و حتی خودرو می‌توان از نبشی پرسی استفاده کرد. مزیت نبشی پرسی این است که شکل ظاهری تمیزی دارد، بنابراین در کاربردهایی که شکل نهایی محصول باید به بهترین شکل باشد، این محصول استفاده می‌شود.

نبشی فابریک که با فرآیند نورد گرم تولید می‌شود، در  کاربردهای زیادی قابل استفاده است و در صنایع مختلف کاربرد دارد. چکش خواری و شکل پذیری این محصول را برای اجزای سازه‌ای مناسب می‌کند.

همچنین معمولا برای خطوط راه آهن، خطوط انتقال نیرو و ساخت دکل‌ها استفاده می‌شود. اساسا فولاد نورد گرم به دلیل استحکام و دوام اغلب در ساخت و ساز و حمل و نقل استفاده می‌شود.

چگونه می‌توان نبشی فابریک را از پرسی تشخیص دارد؟

تا به اینجای مقاله متوجه شدید که نبشی پرسی با فابریک چه تفاوتی‌هایی دارد. با توجه به همه این موارد گفته شده، شما از نظر شکل ظاهری و حتی قیمت این دو محصول می‌توانید به راحتی هر کدام را تشخیص دهید. به عنوان مثال: نبشیهای پرسی شکلی گرد مانند دارند و از طرفی با فرآیند نورد سرد تولید می‌شوند. در شکل ظاهری، نبشی‌های پرسی ظاهری تمیز تر دارند و در مواردی که نیاز به زیباشناسی باشد، از این نوع نبشی استفاده می‌کنند.

همان‌طور که در بالا هم گفته شد، تفاوت اصلی بین سرد و گرم این است که نورد گرم در دماهای بالا تشکیل می‌شود. بر خلاف نورد گرم، فولاد نورد سرد در دماهای پایین‌تر تشکیل می‌شود. فولاد نورد گرم دارای سطحی ناهموار و پوسته پوسته است و به دلیل استحکام مواد آن اغلب در کاربردهای مختلفی استفاده می‌شود. در مقابل، فولاد نورد سرد سطح صاف‌تری دارد و اغلب برای کاربردهای زیبایی شناختی مانند: ساخت مبلمان یا ساخت لوازم خانگی استفاده می‌شود.

کدام کارخانه ها نبشی فابریک و کدامیک نبشی پرسی تولید می‌کنند؟

 تابه اینجای این مقاله به این موضوع پرداختیم که نبشی پرسی با فابریک چه تفاوتی دارد. با توجه به اهمیت بالای نبشی در ساختمان‌سازی،کارخانه‌های زیادی در زمینه تولید نبشی فعالیت دارند که هر کدام از این کارخانه‌ها با توجه به نیاز مشتری، نبشی پرسی و فابریک تولید می‌کنند. برخی از این کارخانه‌ها با دستگاه رول فرمینگ، نبشی پرسی تولید می‌کنند و برخی دیگر به تولید نبشی فابریک می‌پردازند. شرکت‌های زیر جزء کارخانه‌های معروف تولید نبشی پرسی و نبشی فابریک هستند:

  • کارخانه فولاد ناب تبریز
  • کارخانه نبشی شکفته
  • فولاد کوهپایه
  • نورد فولاد تهران
  • و…

خرید انواع نبشی پرسی و فابریک از آهن آپ

برای خرید نبشی پرسی و نبشی فابریک می‌توانید از طریق مجموعه آهن آپ اقدام کنید. این مجموعه با سال‌ها تجربه و تخصص در حوزه فروش مقاطع فولادی و نبشی، ارائه‌دهنده بهترین نوع‌های نبشی با بالاترین کیفیت و مناسب‌ترین قیمت است. برای سفارش هر نوع نبشی می‌توانید با شماره 03138030000 در تماس باشید تا کارشناسان ما راهنمایی‌های لازم را در این زمینه در اختیار شما قرار دهند.

جمع بندی

در این مقاله از آهن آپ به این سوال پاسخ دادیم که نبشی پرسی با فابریک چه فرقی دارد. همان‌طور که در این متن گفته شد، تفاوت نبشی فابریک با پرسی در شکل ظاهری، قیمت، مواد اولیه، روند تولید و بسیاری از فاکتورهای دیگر است. برای آن دسته از افرادی که سالهاست در حوزه فولاد تخصص دارند، تشخیص این دو محصول کار سختی نیست. اما برای برخی از افراد تازه‌کار شاید درک این موضوع سخت باشد.

با توجه به این موارد گفته شده، حالا می‌توانید به راحتی تشخیص دهید که برای پروژه خود به نبشی فابریک نیاز دارید یا پرسی؟ امیدواریم به تمامی سوالات شما در این زمینه پاسخ داده باشیم. اگر تجربه‌ای در این زمینه دارید، در بخش ارسال نظرات، تجربه و نظرات ارزشمند خودتان را با ما در میان بگذارید.

برای خرید نبشی فابریک و خرید نبشی پرسی می‌توانید روی کمک کارشناسان آهن آپ حساب کنید. آهن آپ یکی از شرکت‌های فعال و معتبر در زمینه فروش مقاطع فولادی است. برای خرید این محصولات فقط کافیست با شماره 03138030000 در تماس باشید تا بتوانید بهترین محصول را مطابق با نیاز خودتان خریداری کنید.

منابع:

metalsupermarkets

reliance-foundry

سوالات متداول

  1. نبشی پرسی با فابریک چه تفاوتی دارد؟

تفاوت هرکدام از این محصولات در روند تولید، شکل ظاهری، قیمت و … است.

  • اصلی‌ترین تفاوت نبشی فابریک با پرسی در چیست؟

اصلی ترین فرق این دو نوع نبشی در روند تولید هرکدام است. نبشی فابریک با فولاد نورد گرم و نبشی پرسی با فولاد نورد سرد تولید خواهد شد.

  • قیمت نبشی فولادی چطور تعیین می‌شود؟

قیمت نبشی بر اساس جنس، سایز و وزن این محصول متفاوت است.

  • چطور می‌توانیم انواع نبشی فابریک و پرسی را خریداری کنیم؟

برای خرید این محصولات می‌توانید با شماره 03138030000 در تماس باشید.

0
5/ 0 رای
امتـــیاز شمـــا بـه ایــن مقــاله
نظر شما چیست ، روی یکی کلیک کنید
بسیار عالی معمولی خوب نبود
دیدگاه کاربران و مشتریان
  • رادمان خانی ۳۱ . ۰۳ . ۱۴۰۳

    توضیحات ارائه شده در مورد تفاوت‌های نبشی فابریک و پرسی، به‌خوبی نکات کلیدی را پوشش می‌داد و به درک بهتر موضوع کمک کرد.

    • رامتین فردی پور ۳۱ . ۰۳ . ۱۴۰۳

      از اینکه مقاله را مفید و آموزنده دونستید، بسیار خرسندیم. هدف ما ارائه اطلاعات کاربردی و قابل فهم برای مخاطبان است.

  • غلام موری ۳۱ . ۰۳ . ۱۴۰۳

    مقایسه تصویری بین نبشی فابریک و پرسی می‌توانست به درک بهتر تفاوت‌های ظاهری آنها کمک کند. اگر امکان دارد، در آینده تصاویر یا نمودارهای مقایسه‌ای را نیز در مقاله بگنجانید.

    • رامتین فردی پور ۳۱ . ۰۳ . ۱۴۰۳

      پیشنهاد شما در مورد استفاده از تصاویر و نمودارهای مقایسه‌ای عالی است. حتماً در مقالات آینده این نکته را در نظر خواهیم گرفت. پیشنهاد میکنم از صفحه قیمت میلگرد امروز دیدن کنید تا دید بهتری به قیمت ها داشته باشید.

ثبت دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

ثبـت

آهن آپ خرید آنلاین آهن آلات
راه های ارتباطی جستجو