پروفیل 40*80 ضخامت 2.5 قهرمان فولاد آریا بدون تغییر باقی ماند.
پروفیل 40*40 ضخامت 2.5 قهرمان فولاد آریا بدون تغییر باقی ماند.
پروفیل 50*50 ضخامت 2.5 قهرمان فولاد آریا بدون تغییر باقی ماند.
پروفیل 40*60 ضخامت 2.5 قهرمان فولاد آریا بدون تغییر باقی ماند.
پروفیل 60*60 ضخامت 2.5 قهرمان فولاد آریا بدون تغییر باقی ماند.
پروفیل 40*80 ضخامت 2 قهرمان فولاد آریا بدون تغییر باقی ماند.
پروفیل 60*60 ضخامت 2 قهرمان فولاد آریا بدون تغییر باقی ماند.
پروفیل 40*40 ضخامت 2 قهرمان فولاد آریا بدون تغییر باقی ماند.
از کارشناسان آهن آپ مشاوره تخصصی بگیرید 03138030000
جستجو
جستجو های مرتبط اخیر
پروفیل
میلگرد
نبشی
ورق
تیرآهن
مفتول
برای دریافت نتیجه در کادر بالا جستجو کافیست کلمه کلیدی مورد نظرتان را وارد نمایید

تفاوت لوله مانیسمان رده 20 و رده 40 چیست؟

تفاوت لوله مانیسمان رده 20 و رده 40
امتــیاز و رای به این پست
5/ 1
  • نویسنده شهرزاد زواره زادگان
  • تاریخ انتشار ۰۹ . ۱۱ . ۱۴۰۲
  • تعداد دیدگاه بدون دیدگاه
  • موضوع مقالات لوله
  • تعداد بازدید 230 بازدید
  • دقیقه مطالعه دقیقه 6
6
  • پرینت مقاله
  • ذخیره
  • بوکمارک

یکی از انواع لوله‌های فولادی بدون درز، لوله‌های مانیسمان هستند که در صنایع مختلف به طور گسترده مورداستفاده قرار می‌گیرند. لوله مانیسمان رده 20 و لوله مانیسمان رده 40 دو نمونه پرکاربرد از این لوله‌های فولادی هستند. این دو لوله در برخی جنبه‌ها با یکدیگر تفاوت دارند که در هنگام خرید باید با این تفاوت‌ها توجه کنید. در ادامه این مقاله آهن آپ قصد داریم درباره تفاوت لوله مانیسمان رده 40 و رده 20 به طور کامل صحبت کنیم.

تفاوت لوله مانیسمان رده 20 و 40 در چیست؟

برای بررسی تفاوت لوله مانیسمان رده 20 و رده 40 ابتدا باید با لوله مانیسمان و مفهوم رده بیشتر آشنا شویم.

معرفی لوله مانیسمان

لوله مانیسمان از معروف‌ترین لوله‌های فولادی بدون درز است که به آن لوله کربن استیل بدون درز نیز گفته می‌شود. آن چه که این لوله‌ها را در مقایسه با دیگر لوله‌های متمایز می‌کند، ساختار یکپارچه و بدون درز و جوش آن‌هاست. نتیجه این ساختار یکپارچه، تولید لوله‌هایی با استحکام و مقاومت فوق‌العاده بالاست. تولید لوله‌های مانسیمان به شکل مستقیم از نورد فولاد و بدون اتصال جوشکاری انجام می‌گیرد. از مهم‌ترین مزایای لوله‌های مانیسمان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مقاومت بالا در برابر خوردگی
  • طول عمر بالا
  • مقاومت مناسب در برابر زنگ زدگی
  • تحمل فشار قابل توجه

تعریف مفهوم رده در لوله‌های مانیسمان

لوله‌های مانیسمان در رده‌های مختلفی تولید و روانه بازار می‌شوند. قبل از آن که درباره تفاوت لوله مانیسمان رده 20 و 40 صحبت کنیم، بهتر است بدانیم که اصلا منظور از رده در لوله‌های مانسیمان چیست؟ رده لوله مانیسمان که در انگلیسی با نام seamless schedule شناخته می‌شود، پارامتری است که به منظور دسته‌بندی لوله‌های بدون درز مورد استفاده قرار می‌گیرد. این پارامتر به طور مشخص به ضخامت لوله مانیسمان اشاره دارد.

در استاندارد ASME B 36.10 از رده لوله مانیسمان می‌توان به راحتی میزان حداکثر میزان فشار کاری لوله را تعیین کرد. شما می‌توانید برای این کار از فرمول زیر استفاده کنید:

مهم‌ترین فرق لوله مانیسمان رده 20 و رده 40  چیست؟

آشنایی با تفاوت لوله مانیسمان رده 20 و 40 برای صنعتگران اهمیت دارد. لوله مانیسمان رده 20 برای بسیاری از کارها مورد استفاده قرار می‌گیرد و از انواع لوله‌های بدون درز سبک به شمار می‌رود. اصولا در مواردی که نیاز به تحمل فشار بالا نباشد از رده 20 این لوله استفاده می‌کنند. شما می‌توانید لوله مانیسمان رده 20 در ضخامت، ابعاد و طول‌های مختلفی را خریداری کنید.

فرق لوله مانیسمان رده 20 و 40

در نقطه مقابل لوله مانیسمان رده 40 نسبت به رده 20 عملکرد قوی‌تری دارد. البته نسبت به دیگر لوله‌های رده بالا مانند رده 80 ضعیف‌تر است. این لوله همانند دیگر لوله‌های مانیسمان در اندازه‌های مختلفی تولید می‌شود. کاربرد لوله مانیسمان رده 40 به دلیل ویژگی‌های خوبی که دارد در مقایسه با دیگر رده‌ها بیشتر است. از جمله صنایعی که از لوله مانسیمان رده 40 استفاده می‌کنند، می‌توان به صنعت ساختمان، پتروشیمی، لوله‌کشی و نفت و گاز اشاره کرد. در این بخش قصد داریم به توضیح مهم‌ترین فرق لوله مانیسمان رده 40 و رده 20 بپردازیم:

تفاوت لوله مانیسمان رده 20 و رده 40 در ضخامت لوله‌ها و وزن

لوله‌های بدون درز رده 20 و 40 ضخامت یکسانی ندارند، در حالی که می‌توانند قطر خارجی یکسانی داشته باشند. ضخامت لوله رده 40 از رده 20 بیشتر است. در عین یکسان بودن قطر خارجی با تغییر رده، ضخامت لوله نیز تغییر می‌کند. در جدول زیر می‌توانید تفاوت لوله مانیسمان رده 40 و 20 را از نظر ضخامت و وزن مشاهده کنید.

میزان تحمل فشار و مقاومت

از مهم‌ترین تفاوت لوله مانیسمان رده 40 و رده 20 در میزان فشار و مقاومتی است که می‌توانند تحمل کنند. پیش از این گفتیم که لوله رده 20 در دسته‌ لوله‌های بدون درز سبک قرار دارد. از این رو برای مواردی که نیاز به تحمل فشار بالایی نباشد از لوله رده 20 استفاده می‌کنند. لوله مانیسمان رده 40 مقاومت بالاتری دارد و برای کارهایی که توان فشاری بالایی مورد نیاز باشد، بهترین گزینه است. طبیعی است که لوله‌های رده 40 به دلیل ضخامت بالاتری که دارند، در برابر فشار از مقاومت بیشتری برخودار هستند.

تفاوت در کاربردها

تفاوت در ویژگی‌های فنی لوله‌های مانسیمان رده 40 و رده 20 مانند تفاوت در ضخامت، قطر، مقاومت، میزان تحمل فشار و موارد دیگر باعث می‌شود تا در کاربردهایشان نیز با یکدیگر تفاوت داشته باشند. از لوله‌های مانیسمان رده 20 بیشتر در تأسیسات، سیستم‌های موتورخانه و کاربردهای خانگی استفاده می‌کنند. لوله‌های رده 40 در مقایسه با لوله‌های رده 20 کاربردهای بیشتری دارند؛ چرا که در برابر فشار، تحمل بالاتری را از خود نشان می‌دهند. برای کاربردهای صنعتی و همین‌طور کاربردهای خانگی نیز از لوله‌های مانیسمان رده 40 استفاده می‌کنند.

فرق لوله مانیسمان رده 20 و رده 40 چیست

شما با مراجعه به جدول تحمل فشار لوله‌های فولادی می‌توانید، میزان فشار قابل تحمل توسط لوله‌های مانیسمان رده 20  و 40 را مشاهده کنید. تفاوت در فشارهای قابل تحمل به معنای تفاوت در کاربردها و دیگر ویژگی‌های آن‌هاست. در جدول زیر می‌توانید این تفاوت ها را بهتر ببینید.

اختلاف قیمت

از دیگر تفاوت‌های مهم لوله‌های رده 20 و 40 می‌توان به اختلاف قیمت آن‌ها اشاره کرد. لوله مانیسمان رده 20 سبک‌تر است و از این رو برای خرید آن باید هزینه کم‌تری پرداخت؛ زیرا مقدار فولادی که در ساخت لوله مانیسمان رده 20 به‌کار گرفته شده و به‌دنبال آن، ضخامتش در مقایسه با لوله مانیسمان رده 40  کم‌تر است.

پارامترهای مختلفی بر قیمت لوله مانیسمان در رده 20 و 40 تاثیر می‌گذارند که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ضخامت لوله و اندازه آن
  • روش تولید لوله
  • برند سازنده
  • میزان عرضه و تقاضا
  • هزینه‌های حمل و ارسال محصول
  • نوسانات قیمت جهانی فلزات
  • نوسانات قیمت ارز

سخن پایانی

ما در این مقاله سعی کردیم تا به طور کامل درباره تفاوت لوله مانیسمان رده 20 و 40 صحبت کنیم. اصلی‌ترین تفاوت‌های این دو لوله پرکاربرد بدون درز را مورد بررسی قرار دادیم. بر اساس آن چه که گفته شد شما باید در هنگام خرید لوله مانیسمان دقت کنید و فاکتورهایی که گفته شد را مورد توجه قرار دهید. قبل از اقدام برای خرید باید بررسی کنید که لوله مانیسمان قرار است در کجا، برای چه منظوری و در چه شرایطی مورد استفاده قرار گیرد. توجه داشته باشید که لوله‌های مانسیمان رده بالاتر در کارهای سنگین‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرند و برای خرید آن‌ها باید پول بیشتری پرداخت کرد.

3
5/ 1 رای
امتـــیاز شمـــا بـه ایــن مقــاله
نظر شما چیست ، روی یکی کلیک کنید
بسیار عالی معمولی خوب نبود
دیدگاه کاربران و مشتریان

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است

ثبت دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

ثبـت

آهن آپ خرید آنلاین آهن آلات
راه های ارتباطی جستجو