پروفیل 40*60 ضخامت 2.5 قهرمان فولاد آریا 273 تومان کاهش یافت.
پروفیل 60*60 ضخامت 2.5 قهرمان فولاد آریا 273 تومان کاهش یافت.
پروفیل 40*80 ضخامت 2.5 قهرمان فولاد آریا 273 تومان کاهش یافت.
پروفیل 40*40 ضخامت 2.5 قهرمان فولاد آریا 273 تومان کاهش یافت.
پروفیل 50*50 ضخامت 2.5 قهرمان فولاد آریا 273 تومان کاهش یافت.
پروفیل 50*50 ضخامت 2 قهرمان فولاد آریا 272 تومان کاهش یافت.
پروفیل 40*60 ضخامت 2 قهرمان فولاد آریا 272 تومان کاهش یافت.
پروفیل 40*80 ضخامت 2 قهرمان فولاد آریا 272 تومان کاهش یافت.
از کارشناسان آهن آپ مشاوره تخصصی بگیرید 03138030000
جستجو
جستجو های مرتبط اخیر
پروفیل
میلگرد
نبشی
ورق
تیرآهن
مفتول
برای دریافت نتیجه در کادر بالا جستجو کافیست کلمه کلیدی مورد نظرتان را وارد نمایید

تفاوت ورق گیلان و فولاد مبارکه چیست؟

تفاوت ورق گیلان و فولاد مبارکه
امتــیاز و رای به این پست
5/ 0
  • نویسنده شهرزاد زواره زادگان
  • تاریخ انتشار ۰۴ . ۱۱ . ۱۴۰۲
  • تعداد دیدگاه بدون دیدگاه
  • موضوع راهنمای خرید
  • تعداد بازدید 208 بازدید
  • دقیقه مطالعه دقیقه 11
11
  • پرینت مقاله
  • ذخیره
  • بوکمارک

آیا تابه‌حال تجربه خرید ورق‌های فولادی را داشته‌اید؟ ورق‌های پرکاربرد و معروف بازار را می‌شناسید؟ ورق‌های فولادی یکی از مهم‌ترین و پرکاربردترین محصولات فولادی در صنایع مختلف هستند. این محصولات انواع مختلفی دارند که یکی از آن‌ها ورق سیاه است. ورق سیاه در کارخانه‌های مختلفی در ایران تولید می‌شود که دو مورد از کارخانه‌های معروف این محصول، کارخانه گیلان و فولاد مبارکه اصفهان هستند. در این مقاله از آهن آپ، در مورد تفاوت ورق گیلان و فولاد مبارکه صحبت می‌کنیم. اگر برای تشخیص ورق فولاد مبارکه مشکل دارید یا حتی ورق گیلان را در بازار فولاد نمی‌شناسید، این مقاله برای شما نوشته شده تا خرید بهتری داشته باشید.

تفاوت ورق گیلان و فولاد مبارکه چیست؟

شرکت فولاد مبارکه اصفهان یکی از بهترین و برترین تولیدکننده مقاطع فولادی است که در شهر مبارکه اصفهان و در سال 1370 فعالیت خود را شروع کرد. این کارخانه یکی از اصلی‌ترین تولیدکنندگان ورق سیاه است. ورق سیاه در این مجتمع فولادی، به روش نورد گرم و مطابق با بهترین استانداردهای جهانی تولید و روانه‌ی بازار فولاد می‌شود. تولید ورق سیاه ساخته شده در این کارخانه با استاندارد DIN آلمان باعث شده که این مقطع فولادی، کیفیت و مرغوبیت بسیار بالایی داشته باشد.

شرکت فولاد گیلان هم یکی از برترین تولیدکنندگان ورق است. این کارخانه فولادی فعالیت خود را از سال 1382 در شهر رشت آغاز کرد. ورق سیاه این مجموعه تحت فشارهای بالای و طی نورد گرم تولید می‌شود. این محصولات کارخانه فولاد گیلان در ضخامت بین 2 تا 16 میلی متر و عرض 600 تا 1420 میلی‌متر ساخته می‌شوند. تولید ورق در دمای بالای 930 که باعث می‌شود محصول نهایی سطحی خشن و ظاهری تیره داشته باشد.

مقایسه ورق سیاه گیلان و فولاد مبارکه

اگر از همه این موارد بگذریم قیمت ورق سیاه تولید شده در مجتمع فولاد گیلان، مناسب‌تر است؛ درحالی که قیمت ورق سیاه فولاد مبارکه گران‌تر است. از نظر بسته‌بندی ورق سیاه هم هرکدام از این دو کارخانه یک روش متفاوتی دارند. در ورق سیاه فولاد مبارکه درصد خطای کمتری در بسته بندی این محصول به چشم می‌خورد.

تفاوت ورق سیاه گیلان و فولاد مبارکه

ورق سیاه این دو مجموعه از نظر ضخامت و عرض هم باهم تفاوت اساسی دارند. شما با توجه به بودجه‌ای که برای ورق سیاه در نظر گرفته‌اید، با توجه به عرض، ضخامت و حتی کاربرد این محصول می‌توانید یکی از این نوع ورق سیاه را خریداری کنید. در جدول زیر می‌توانید مهم‌ترین تفاوت ورق فولاد مبارکه و گیلان را بخوانید:

مقایسه ورق سیاه فولاد مبارکه با ورق سیاه گیلان
پارامترهاورق سیاه گیلانورق سیاه فولاد مبارکه
شکل ظاهریروشن‌ترکدرتر  و تیره‌تر
تلرانسبین 2 تا 35/2دارای تلرانس ابعادی کوتاه‌تر
کاربردعمدتا برای مصارف ساختمانی یا قابل استفاده به عنوان شیت‌های گرمبرای مصارف صنعتی
قیمتاز نظر اقتصادی مقرون‌به‌صرفه‌تر است.قیمت بالاتری دارد.
ضخامتدر ضخامت‌های 2، 2/5، 3، 3/5، 4، 6، 8، 10 و 12 میلی متر تولید می‌شود.ورق‌های فولاد مبارکه  از 2 میلی متر تا 16 میلی متر متغیر است و عرض های ورق ها حداقل 580 میلی متر و حداکثر 1825 میلی متر متغیر است.
بسته‌بندیبسته بندی ورق گیلان به صورت تلسکوپی است.بسته بندی ورق فولاد مبارکه دقیق‌تر و بهتر است.

مقایسه ورق سرد گیلان و فولاد مبارکه

حدود 20 درصد از ورق خروجی از مجتمع فولاد مبارکه اصفهان به تولید ورق سرد اختصاص دارد. ورق‌های سرد در کارخانه فولاد مبارکه طبق استانداردهای مشخصی تولید می‌شوند. ورق اسیدشویی و ورق روغنی دو نمونه از ورق سرد تولید شده در این کارخانه هستند. این سری از مقاطع فولادی براساس یکی از استانداردهای زیر تولید می‌شوند:

  • DIN (۱۷۱۰۰ ۱۶۱۴ ۲۳۹۵): برای کاربدهای عمومی و ساختمانی، سازه ای، برای شاسی خودرو، ساخت خودروهای سنگین و …
  • JIS  (3131 – ۳۱۰۱ ۳۱۱۶ ۳۱۳۲ ۳۱۱۳): برای کشش، کششی لعاب پذیر، برای کاربرد عمومی، برای کپسول گاز،  لوله برای شاسی خودرو و حتی رینگ خودرو
  • SAE: برای کاربرد عمومی، کشش، نورد مجدد، برای کاربرد عمومی، ساختمانی
  • BS 1449: برای شاسی خودرو، رینگ خودرو
  • ASTM: برای کاربرد عمومی، کششی، کپسول گازو مخازن تحت فشار
  • EN (۱۰۰۲۵ ۱۰۱۱): برای کاربرد عمومی، مناسب برای پوشش دهی گالوانیزه
  • PSA: برای قطعات تقویتی خودرو
تفاوت ورق سرد گیلان و ورق سرد فولاد مبارکه
پارامترهاورق سرد فولاد مبارکهورق سرد گیلان
عرض mm1540-600600 الی 1650 میلی‌متر
طول mm4000-750_
کاربردبرای کاربردهای عمومی و ساختمانی مناسب است.برای کاربردهای صنعتی قابل استفاده است.
ضخامت mm۰.۳۵-۳ میلی‌متر0.17 تا 5 میلی‌متر
مقایسه ورق سرد فولاد مبارکه اصفهان و گیلان

مقایسه ورق گالوانیزه گیلان و فولاد مبارکه

ورق گالوانیزه و ورق سیاه هر دو از آلیاژ فولاد تشکیل می‌شوند؛ ولی با این تفاوت که این دو محصول، ویژگی، مشخصات شیمیایی و حتی شکل ظاهری متفاوتی با هم دارند. ورق‌های گالوانیزه، سطحی براق، استحکام کششی و مقاومت برشی فوق‌العاده‌ای دارند. این محصولات در برابر زنگ زدگی و خوردگی آسیب پذیر هستند به همین دلیل در بسیاری از موارد روی اندود می‌شوند تا دوام عمر بالاتری داشته باشند. معمولا از این محصولات در موارد زیر استفاده می‌شود:

  • تولید پروفیل گالوانیزه و ساخت انواع پنجره، در و چارچوب ضد زنگ
  • تولید لوله‌ گالوانیزه برای استفاده در محیط‌های مرطوب
  • ساخت لوله‌ بخاری
  • انواع کابینت در آشپزخانه
  •  کانال‌ها و دریچه‌های سیستم‌های تهویه
مقایسه ورق گالوانیزه فولاد مبارکه با ورق گالوانیزه گیلان
 پارامترهاورق سیاه گیلانورق سیاه فولاد مبارکه
وزناز 3 تا 20 تن
قطر داخلی کلاف و قطر خارجیقطر داخلی کلاف 508 تا 610 و قطر خارجی آن 900 تا 2000 میلی متر است.در دو نوع کلاف و ورق تولید می‌شوند که قطر داخلی کلاف خروجی 508 تا 610 میلی متر و قطر خارجی آن بین 900 تا 2000 است.
کاربردعمدتا برای مصارف ساختمانی یا قابل استفاده به عنوان شیت‌های گرمبرای مصارف صنعتی و بزرگ‌تر
قیمتاز نظر اقتصادی مقرون‌به‌صرفه‌تر است.قیمت بالاتری دارد.
ضخامتدر محدوده محدود 0.25 تا 2 میلیمتر و با عرض 750 تا 1510 میلی متردر محدوده 0.25 تا 2 میلی متر بوده و عرض آنها بین 750 تا 1510 میلی متر متغیر
بسته‌بندیبسته بندی ورق گیلان به صورت تلسکوپی است.بسته بندی ورق فولاد مبارکه دقیق‌تر و بهتر است.
مقایسه ورق گالوانیزه فولاد گیلان و اصفهان

بهترین روش تشخیص ورق فولاد مبارکه چیست؟

بعد از اینکه به تفاوت ورق گیلان و فولاد مبارکه  پرداختیم، باید به این مطلب اشاره کنیم که با چه ویژگی‌هایی می‌توان ورق فولاد مبارکه را تشخیص داد. شاید برای آن دسته از افرادی که آشنایی زیادی با مقاطع فولادی ندارند، تشخیص ورق فولاد مبارکه کار ساده و آسانی نباشد. معمولا این کارخانه تولیدی، ورق‌های زیر را تولید می‌کند:

  • ورق سیاه (ورق گرم) فولاد مبارکه
  • ورق اسیدشویی فولاد مبارکه
  • ورق قلع اندود فولاد مبارکه
  • ورق گالوانیزه فولاد مبارکه
  • ورق رنگی فولاد مبارکه

از نظر مشخصات ظاهری، عرض و ابعاد، می‌توانید در جدول زیر مشخصات ورق فولاد مبارکه را مشاهده کنید:

محصولضخامت (mm)عرض (mm)طول (mm)
کلاف گرم (رول)۱.۵-۱۶۶۰۰-۱۸۵۰
ورق گرم (شیت)۱.۵-۱۶۶۰۰-۱۸۵۰۱۰۰۰-۱۲۰۰۰
کلاف اسید شویی (رول)۱.۵-۵.۳۶۰۰-۱۶۸۰
کلاف سرد (رول)۰.۳۵-۳۶۰۰-۱۶۵۰
ورق سرد (شیت)۰.۳۵-۳۶۰۰-۱۵۴۰۷۵۰-۴۰۰۰
کلاف قلع اندود (رول)۰.۱۶-۰.۴۶۰۰-۱۰۵۰
ورق قلع اندود (شیت)۰.۱۶-۰.۴۶۰۰-۱۰۰۰۴۷۵-۱۲۰۶
کلاف گالوانیزه (رول)۰.۳-۲۷۵۰-۱۳۵۰
کلاف رنگی (رول)۰.۳۵-۱.۵۷۵۰-۱۳۰۰

از نظر قیمت، ورق فولاد مبارکه قیمت بالایی در بازار فولاد دارد و همین موضوع می‌تواند نشانه‌ای باشد تا شما بتوانید این محصول را تشخیص دهید. یک راه تشخیص دیگر این است که این کارخانه ورق‌های فولادی خود را در دو نوع شیت و رول عرضه می‌کند و شما به هرکدام که نیاز داشته باشید، می‌توانید آن را سفارش دهید.

بیشتر بخوانید: پیش بینی قیمت آهن در سال 1403

مشخصات ورق فولاد مبارکه

ورق‌های فولاد مبارکه به شکلی دقیق و اصولی بسته‌بندی می‌‌شوند و همین مسئله باعث شده که با سایر برندهای دیگر ورق تفاوت داشته باشند. ورق سیاه فولاد مبارکه رنگ تیره و مات دارد و طبق فرآیند نورد گرم تولید می‌شود. قیمت ورق سیاه فولاد مبارکه بر اساس استانداردهای تولیدی این کارخانه متفاوت است. ورق‌های تولیدی این کارخانه طبق استاندارد  EN، PSA-B 53، ASTM، API، JIS، SAE/AISI و در گریدهای مختلفی تولید می‌شود.

ضخامت این محصولات از 2 تا 16 میلی‌متر متغیر است و عرض‌های ورق‌ها حداقل 580 و حداکثر 1825 میلی‌متر  است. محصولات این کارخانه به دو صورت شیت و رول تولید می‌شوند و با طول‌های 6 و 12 متری قابل سفارش هستند. شیت‌های 6 متری این محصول در عرض 1، 1.25 و 1.5 متری و ضخامت 8 تا 15 میلی متری را با عرض 1.5 متر است.  ضخامت ۶ میلی‌‌متر عرض‌‌های ۱، 1.25 و 1.5 متر و در ضخامت ۸ تا ۱۵ میلی متر عرض 1.5 متر را دارد.

مشخصات ورق فولاد گیلان

تا به اینجا در مورد تفاوت ورق گیلان و فولاد مبارکه صحبت کردیم. همان‌طور که تا به اینجای مقاله گفته شد، ورق سیاه و ورق گالوانیزه گیلان با مجتمع فولاد مبارکه از نظر ضخامت، عرض، کاربرد، نحوه بسته‌بندی و بسیاری از موارد دیگر متفاوت هستند. از مشخصات ورق فولاد گیلان می‌توان به نحوه بسته‌بندی این محصول اشاره کرد که در برخی از موارد به صورت تسلکوپی است. از نظر شکل ظاهری، ورق گیلان شکل ظاهری روشن‌تری دارد و برای یک سری از کاربردهای خاص قابل‌استفاده است. ورق سیاه گیلان دارای تلرانس 2 تا 2.35 میلی متری است؛ در صورتی که تلرانس ابعادی شیت های فولاد مبارکه کمتر است.

یک مورد دیگر که باعث می‌شود این دو محصول از هم تمایز داشته باشند، کاربرد است. ورق گیلان عمدتا برای کاربردهای ساختمانی قابل استفاده است؛ درحالی ورق فولاد مبارکه در اکثر موارد برای کاربردهای صنعتی و بسیار بزرگ استفاده می‌شود.

سخن پایانی

ورق سیاه و همچنین ورق گالوانیزه از ورق‌های مهم و پرکاربرد در صنعت ساختمان‌سازی هستند. هرکدام از این محصولات مشخصات خاص خود را دارند و برای کاربردهای مختلفی استفاده می‌شوند. کارخانه فولاد مبارکه اصفهان و کارخانه فولاد گیلان دو تولیدکننده مهم انواع ورق‌های فولادی هستند. تفاوت ورق گیلان و فولاد مبارکه در سایز، ضخامت، ابعاد، قیمت، بسته‌بندی و کاربرد هر کدام است. اگر به ورق با کاربردهای ساختمانی نیاز دارید، می‌توانید ورق گیلان را بخرید. اگر به ورق فولادی با کاربردهای بزرگ و صنعتی نیاز دارید ورق فولاد مبارکه گزینه بهتری برای شماست.

در هرصورت تصمیم شما به پارامترهای مختلفی مانند قیمت، کاربرد، ابعاد، سایز، ضخامت و… بستگی دارد. برای تصمیم‌گیری بهتر در این زمینه می‌توانید روی کمک کارشناسان ما حساب کنید. تمام تلاش ما بر این است که بتوانیم به صورت رایگان و به صورت تخصصی به شما مشاوره دهیم تا بهترین انتخاب را داشته باشید.

برای اطلاع از قیمت ورق سیاه و قیمت ورق گالوانیزه می‌توانید به آهن آپ مراجعه کنید. امیدواریم در این مقاله به سوالات شما در مورد تفاوت ورق گیلان و فولاد مبارکه پاسخ داده باشیم، با این‌حال اگر سوالی در این زمینه دارید می‌توانید در بخش انتهای این مقاله، سوالات خودتان را با ما در میان بگذاریم تا در اسرع وقت پاسخ دهیم.

سوالات متداول

  1. تفاوت ورق گیلان و فولاد مبارکه چیست؟

تفاوت ورق فولاد و گیلان در سایز، ابعاد، ضخامت، وزن، کاربرد و حتی قیمت هرکدام از این محصولات است.

  • ورق فولاد مبارکه بهتر است یا ورق فولاد گیلان؟

نمی‌توان به طور قطعی گفت که ورق کدام کارخانه بهتر است. هر کدام از این ورق‌ها مشخصات و ویژگی‌های خاص خود را دارند. با توجه به بودجه، کاربرد و ضخامت، می‌توانید یکی از این‌ها را انتخاب کنید.

  • از نظر قیمت کدام محصول مقرون‌به‌صرفه‌تر است؟

ورق فولاد گیلان از نظر قیمت نسبت به ورق فولاد مبارکه ارزان‌تر است.

  • برای کاربردهای ساختمانی بیشتر از کدام ورق کارخانه استفاده می‌شود؟

ورق گیلان معمولا برای کاربردهای ساختمانی استفاده می‌شود.

  • از نظر شکل ظاهری هرکدام از ورق‌ها به چه صورت هستند؟

ورق گیلان روشن‌تر و ورق سیاه فولاد مبارکه دارای ظاهری تیره و کدرتر است.

0
5/ 0 رای
امتـــیاز شمـــا بـه ایــن مقــاله
نظر شما چیست ، روی یکی کلیک کنید
بسیار عالی معمولی خوب نبود
دیدگاه کاربران و مشتریان

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است

ثبت دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

ثبـت

آهن آپ خرید آنلاین آهن آلات
راه های ارتباطی جستجو