پروفیل 40*60 ضخامت 2.5 قهرمان فولاد آریا 273 تومان کاهش یافت.
پروفیل 60*60 ضخامت 2.5 قهرمان فولاد آریا 273 تومان کاهش یافت.
پروفیل 40*80 ضخامت 2.5 قهرمان فولاد آریا 273 تومان کاهش یافت.
پروفیل 40*40 ضخامت 2.5 قهرمان فولاد آریا 273 تومان کاهش یافت.
پروفیل 50*50 ضخامت 2.5 قهرمان فولاد آریا 273 تومان کاهش یافت.
پروفیل 50*50 ضخامت 2 قهرمان فولاد آریا 272 تومان کاهش یافت.
پروفیل 40*60 ضخامت 2 قهرمان فولاد آریا 272 تومان کاهش یافت.
پروفیل 40*80 ضخامت 2 قهرمان فولاد آریا 272 تومان کاهش یافت.
از کارشناسان آهن آپ مشاوره تخصصی بگیرید 03138030000
جستجو
جستجو های مرتبط اخیر
پروفیل
میلگرد
نبشی
ورق
تیرآهن
مفتول
برای دریافت نتیجه در کادر بالا جستجو کافیست کلمه کلیدی مورد نظرتان را وارد نمایید

بررسی انواع نمای ساختمان

انواع نمای ساختمان
امتــیاز و رای به این پست
5/ 0
  • نویسنده شهرزاد زواره زادگان
  • تاریخ انتشار ۳۰ . ۱۱ . ۱۴۰۲
  • تعداد دیدگاه بدون دیدگاه
  • موضوع دانشنامه ساختمان
  • تعداد بازدید 194 بازدید
  • دقیقه مطالعه دقیقه 14
14
  • پرینت مقاله
  • ذخیره
  • بوکمارک

یکی از مهم‌ترین مراحلی که در روند ساخت سازه‌های مختلف باید پشت سر گذاشته شده تا در نهایت مجوز پایان کار صادر شود، نمای ساختمان است. تمام جلوه خارجی و درخشندگی ظاهری ساختمان در نمای آن خلاصه می‌شود. بر این اساس توصیه می‌کنیم همواره تلاش خود را به کار بگیرید تا بتوانید بر اساس بودجه، سلیقه و سبکی که در نظر دارید، بهترین مدل از انواع نمای ساختمان را انتخاب کرده و اجرا کنید. امروزه تنوع بسیار گسترده‌ای در میان مدل‌های مختلف نمای ساختمان وجود دارد. برای انتخاب مناسب‌تری از میان این گزینه‌ها، لازم است تا اطلاعات خود را درباره آن ارتقا دهید. در ادامه با ما همراه باشید تا بیشتر با تنوع موجود در این راستا آشنا شویم.

معرفی انواع نمای ساختمان

امروزه معمولا دسته‌بندی‌های مختلف و متنوعی برای نمای ساختمان در نظر گرفته می‌شود. در هر کدام از این دسته‌بندی‌ها به فاکتورهای مخصوصی توجه شده است. در این بخش قصد داریم به بررسی اسم انواع نمای ساختمان و مفهوم هر کدام از آن‌ها بپردازیم.

نمای آجری

نمای آجری را می‌توانیم به عنوان یکی از قدیمی‌ترین سبک‌های به کار گرفته شده برای نمای ساختمان بدانیم که از سال‌های گذشته تا به امروزه مورد استفاده قرار می‌گیرد. این سبک همواره طرفداران مخصوص به خود را داشته و یکی از محبوب‌ترین انواع نمای ساختمان محسوب می‌شود. آجرهای قابل‌استفاده در این زمینه در مدل‌ها، رنگ و سایر متنوعی تولید شده و مورد استفاده قرار می‌گیرند.

بر این اساس معمار می‌تواند بر اساس سلیقه خود و سبک فضا، بهترین طراحی را برای آن در نظر گرفته و اجرا کند. آجرهای موجود در این راستا به صورت ساده و دکوراتیو ساخته می‌شوند. از این رو شما می‌توانید در داخل و یا خارج ساختمان از این متریال استفاده کنید. از کاربردی‌ترین آجرهای موجود برای اجرای نمای آجری می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم.

  • آجرنما نسوز
  • آجر طرح چوب
  • آجر لعاب دار حصیری
  • کارتنی
  • آجرنما سفید
  • آجرنما قزاقی
  • شاموتی
  • انگلیسی

نمای کامپوزیتی

از دیگر انواع نمای ساختمان که این روزها مورد استفاده قرار گرفته و طرفداران مخصوص به خود را دارد، می‌توانیم به طراحی نمای ساختمان‌های کامپوزیتی اشاره کنیم. متریال مصرفی اصلی در این سبک از نما ورق‌های کامپوزیت آلومینیوم است.

نمای کامپوزیتی

از ویژگی‌های این سبک نما می‌توانیم به تنوع رنگ بسیار بالا، وزن فوق‌العاده سبک، قابلیت شست‌وشو، مقاومت حرارتی بسیار بالا، مقاومت در برابر نفوذ رطوبت، عایق صوت و … اشاره کنیم. انواع نمای ساختمان کامپوزیت بیشتر در سازه‌های مدرن دیده می‌شود. این نما جلوه فوق‌العاده جذابی را ایجاد می‌کند، اما باید در ذهن داشته باشید که قیمت بالای آن باعث شده تا در بسیاری از مواقع انتخاب خوبی برای برخی از سازه‌های معمولی محسوب نشود.

نمای سیمانی

اگر به دنبال یک نما با قیمت به صرفه و مناسب هستید، بهترین انتخاب نمای سیمانی محسوب می‌شود. انواع نمای ساختمان با سیمان در کوتاه‌ترین زمان ممکن و با سرعت بسیار بالا قابل اجرا بوده و شما می‌توانید از آن بهره ببرید. شما می‌توانید این نما را بر روی سطوح مختلف استفاده کنید؛ بدون اینکه محدودیتی درباره آن وجود داشته باشد. این نما در برابر آتش‌سوزی و حریق از مقاومت بالایی برخوردار بوده و می‌تواند از بروز آتش‌سوزی تا حد زیادی جلوگیری کند. همان طور که از اسم انواع نمای ساختمان در این مدل مشخص بوده، می‌توان از سیمان سفید و یا رنگی استفاده کرد.

شست‌وشو و نظافت نمای سیمانی هم به سادگی امکان‌پذیر بوده که یکی از ویژگی‌های مثبت آن محسوب می‌شود. امکان شکستگی و ترک خوردگی و همچنین جذب گرد و غبار را می‌توانیم به عنوان اصلی‌ترین عیوب این نما بدانیم که باید در نظر داشته باشید.

بیشتر بخوانید: قیمت نبشی امروز

نمای سنگی

اگر به دنبال اجرای یک نمای لوکس و جذاب هستید، نمای سنگی یکی از بهترین گزینه‌ها محسوب می‌شود. انواع نمای ساختمان با سنگ همواره جذابیت و جلوه فوق‌العاده‌ای داشته و برای سازه‌های لاکچری یکی از بهترین انتخاب‌ها محسوب می‌شود. سنگ یکی از متریال لوکس و گران‌قیمت بوده که به عنوان نمای ساختمان انتخاب شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد.

از مهم‌ترین ویژگی‌های انواع نمای ساختمان با سنگ می‌توانیم به مقاومت و استحکام بسیار بالای آن در برابر فاکتورهای مختلفی ازجمله باد، باران، نور خورشید، گرد و غبار و … بدانیم. توصیه می‌کنیم در انتخاب سنگ برای نمای سازه به عوامل مختلفی توجه داشته باشید تا بتوانید یک سنگ مستحکم و بادوام خریداری کنید. در این حالت با تغییرات دمایی و جوی، سنگ منتخب دچار انقباض، انبساط و ترک خورگی نخواهد شد. سنگ از حساسیت‌های منحصر به فردی برخوردار بوده و نیاز به مراقبت دارد؛ از این رو بهتر است شست‌وشوی دوره‌ای برای آن در نظر بگیرید.

نمای شیشه‌ای یا کورتین وال

یکی دیگر از انواع نمای ساختمان که این روزها مورد استفاده قرار می‌گیرد، نمای شیشه‌ای بوده که با نام کرتین وال نیز شناخته می‌شود. این مدل از انواع نمای ساختمان یکی از کاربردی‌ترین گزینه‌ها برای سازه‌های مسکونی، تجاری، اداری و … محسوب می‌شود. یکی از اصلی‌ترین مزایای استفاده از این مدل نما، تأمین نور محیط به صورت طبیعی بوده که شما می‌توانید از آن بهره ببرید. تنوع گسترده‌ای در مدل‌های مختلف شیشه‌ها و نحوه اجرای آن‌ها وجود دارد. دسته‌بندی‌های موجود در این راستا با عنوان ساده، رنگی، طرح دار، فریم لس، فریم دار و … شناخته می‌شوند. متریال مصرفی در این زمینه عایق صوت بوده و وزن آن‌ها فوق‌العاده سبک است.

نمای شیشه ای ساختمان

نمای چوبی

در میان انواع نمای ساختمان که امروزه مورد استفاده قرار می‌گیرند، نمای چوبی یکی از جذاب‌ترین گزینه‌ها بوده که اغلب در ساختمان‌های مدرن به کار برده می‌شود. چوب مقاومت بسیار بالایی در شرایط مختلف داشته و از دیگر ویژگی‌های آن می‌توانیم به قابلیت شکل‌پذیری، برش‌کاری، سختی بسیار بالا و … اشاره کنیم. یکی از نکات مهم در استفاده از این متریال، امکان ترکیب آن با سایر المان‌ها از جمله فلز، شیشه و … بوده که جذابیت نتیجه را دو چندان می‌کند.

برای نمای چوبی معمولا از چوب‌های طبیعی از قبیل کاج، راش، بلوط و … استفاده می‌شود. ترموود یکی از انواع نمای ساختمانی با چوب بوده که ضمن داشتن وزن بسیار سبک، مقاومت بالایی هم دارد. ترموپلاست نیز یکی از متریال‌های جدید بوده که با ترکیب چوب و پلاستیک ساخته شده است. از دیگر ویژگی‌های این مدل نمای ساختمان می‌توانیم به زیبایی، تنوع گسترده، عایق حرارت و صوت، آرامش و … اشاره کنیم. لازم به ذکر است که این متریال در برابر حرارت و آتش هیچ‌گونه مقاومتی نداشته و نیاز به مراقبت اساسی دارند.

نمای سرامیکی

یکی دیگر از انواع نمای ساختمان که این روزها طرفداران بسیار زیادی دارد، نمای سرامیکی است. از کاشی‌ها و یا سرامیک‌های متنوعی در این زمینه استفاده می‌شود که هر کدام جلوه متفاوتی را در محیط ایجاد می‌کنند. نصب سرامیک به دو روش نصب خشک یا مهارشده و همچنین نصب تر و یا چسباندن امکان‌پذیر بوده و انجام می‌شود. سرامیک یکی از انواع نمای ساختمان کم‌هزینه بوده که مزایای متعددی را به همراه داشته و شما به سادگی می‌توانید از آن‌ها بهره‌مند شوید. با استفاده از انواع نمای ساختمان با سرامیک، می‌توانید یک عایق رطوبتی خوب و ضد حریق برای سازه مورد نظر ایجاد کنید.

نمای سرامیکی معمولا مقاومت فوق‌العاده‌ای در برابر یخ‌زدگی و عوامل آسیب‌زا از خود نشان می‌دهد. بر این اساس می‌توانیم نتیجه بگیریم که نمای سرامیکی یک نمای مقرون به صرفه با مزایای متعدد است که شما می‌توانید انتخاب کنید. از معایب این نما باید به بازتاب نور فوق‌العاده بالای آن اشاره کنیم که باعث شده برای استفاده در محیط‌های شلوغ و پرتردد مناسب نباشد.

نمای رومی

بدون شک یکی از جدیدترین و جذاب‌ترین انواع نماها را می‌توانیم نمای ساختمان رومی در نظر بگیریم. این سبک از نمای ساختمان تا حد زیادی در بورس بوده و بیشتر برای سازه‌های بزرگ، برج‌ها و یا ویلاهای مجلل مورد استفاده قرار می‌گیرد. این سبک در دسته کلاسیک قرار داشته و در آن از متریالی از قبیل تراورتن، گرانیت و مرمر استفاده می‌شود. با استفاده از نمای رومی می‌توانید جلوه و شکوه فوق‌العاده‌ای را در محیط به وجود آورید. از اصلی‌ترین شاخصه‌های این مدل نما می‌توانیم به قوس‌ها، ستون‌ها و سرستون‌های هنرمندانه اشاره کنیم.

نمای رومی ساختمان

نمای کنیتکس

اسم انواع نمای ساختمان که در دسته گزینه‌های جدید قرار می‌گیرد، کنیتکس است. کنتیکس در واقع ماده‌ای ترکیبی از رزین، الیاف و مواد معدنی است. ظاهر این نما تا حد زیادی شبیه به نمای آجری بوده و جلوه‌ای جذاب دارد. از ویژگی‌های اصلی این مدل نما می‌توانیم به زیبایی، تنوع گسترده و دوام بسیار بالای آن اشاره کنیم. رزین در این متریال نقش اصلی برای چسباندن الیاف و مواد معدنی را به یکدیگر دارد. رزین اپوکسی، پلی استر و پلی یورتان از مهم‌ترین محصولات در این راستا هستند که می‌توان از آن‌ها استفاده کرد.

الیاف در این حالت نقش تقویت‌کننده را داشته و وظیفه استحکام را بر عهده گرفته است. مواد معدنی هم پرکننده بوده و افزایش دوام و مقاومت را به دنبال دارند. از مواد معدنی کاربردی در این راستا می‌توانیم به سیمان، ماسه، پودر سنگ و … اشاره کنیم. این مدل برای نمای بیرونی انتخاب مناسبی بوده و خاصیت ضد آب دارد.

نانو نما

اگر به دنبال یک پوشش مقاوم و مناسب هستید که با استفاده از آن بتوانید از سطوح مختلف مراقبت کنید، نانو نما گزینه بسیار مناسبی محسوب می‌شود. با استفاده از این پوشش می‌توانید از خسارت‌های ناشی از رطوبت، گرد و غبار، خط و خش و … جلوگیری کنید. همچنین این پوشش به افزایش طول عمر سطوح مختلف هم کمک بسیار ویژه‌ای می‌کند. نانو نما از ذرات ریز تشکیل شده و از اصلی‌ترین ویژگی‌های این پوشش می‌توانیم به قابلیت شست‌وشوی آن اشاره کنیم.

نانو نما

نمای فلزی

نمای فلزی را می‌توانیم یکی از مجموعه‌های گسترده در این میان بدانیم که خود زیرمجموعه‌های متعددی دارد. کامپوزیت آلومینیومی، پانچ متال، ورق فلزی و … همه از زیرمجموعه‌های این مدل نمای ساختمان هستند. متریال متنوعی در این راستا مورد استفاده قرار می‌گیرند که از میان آن‌ها می‌توانیم به آلومینیوم، مس، گالوانیزه و … اشاره کنیم. ورق‌های گالوانیزه از کاربردی‌ترین گزینه‌ها برای نمای فلزی هستند که شما می‌توانید مورد استفاده قرار دهید.

نمای سبز

یکی از جدیدترین مدل‌های نما که این روزها مورد استفاده قرار گرفته و نتایج فوق‌العاده‌ای را به ارمغان می‌آورند، نمای سبز است. در این مدل نما دیوار به صورت کامل با فضای سبز پوشانده می‌شود. گیاهان صعودکننده بهترین انتخاب‌ها در این زمینه محسوب می‌شوند که می‌توانند پوشش دهی کامل و جذابی داشته باشند. این مدل نماها مزایای متعددی به همراه دارند که از میان آن‌ها می‌توانیم به مزایای اقتصادی، زیست محیطی و … اشاره کنیم. این مدل برای انواع نمای ساختمان یک طبقه تا چند طبقه گزینه‌ای مناسب و کاربردی محسوب می‌شود.

نمای سبز

نمای تلفیقی

همان‌طور که از عنوان نمای تلفیقی مشخص بوده، از ترکیب متریال و مصالح مختلف مانند شیشه، سنگ، کامپوزیت و … تشکیل شده است. طرح‌های تلفیقی جلوه‌های فوق‌العاده جذابی در محیط ایجاد می‌کنند. طرح‌های تلفیقی معمولا با خلاقیت عجین شده‌اند و معمار در طراحی آن‌ها می‌تواند از ایده‌های متنوعی استفاده کند.

بیشتر بخوانید: ایمنی داربست

معرفی سبک‌های طراحی نما

دسته‌بندی دیگری که معمولا برای انواع نمای ساختمان در نظر گرفته می‌شود، بر اساس سبک‌های نما است. چند دسته سبک کلی و اساسی وجود دارد که هر کدام از آن‌ها زیرمجموعه‌های مخصوصی دارند. در این بخش با ما همراه باشید تا بیشتر با سبک‌های کاربردی در این راستا آشنا شویم.

سبک مدرن

در سبک مدرن اساسی‌ترین اصلی در سادگی سازه است. جزئیات به مراتب کمتر و محدودتری در این حالت استفاده شده و همین موضوع باعث می‌شود تا متریال به کار برده شده، هزینه کمتری هم داشته باشند. خطوط صاف و موازی، سطوح صاف و صیقلی، نورپردازی‌های خنثی و بدون افراط از اصلی‌ترین ویژگی‌های این مدل نما محسوب می‌شوند. در این سبک اغلب از متریالی مانند شیشه، فلز، بتن و … استفاده شده که به رنگ‌های مشکی، سفید و خاکستری هستند.

نمای مدرن ساختمان

سبک کلاسیک

در سبک کلاسیک معمولا شاهد المان‌های مجلل و باشکوه هستیم که سازه‌ای لاکچری ایجاد می‌کنند. این مدل نما اغلب از معماری روم باستان ایده گرفته شده و در آن شاهد ستون‌ها، سرستون‌ها، طاق‌ها و جزئیات فوق‌العاده جذاب هستیم. از محبوب‌ترین رنگ‌های کاربردی در این سبک نمای ساختمان می‌توانیم به سفید، شیری، کرم، نسکافه‌ای و … اشاره کنیم که احساس آرامش فوق‌العاده‌ای را در فضا ایجاد می‌کنند. سنگ مرمر، گرانیت، تراورتن و … از محبوب‌ترین سنگ‌های کاربردی در این سبک از انواع نمای ساختمان هستند.

سبک تلفیقی

اصلی‌ترین نمودهای نمای ساختمان تلفیقی را می‌توانیم در انواع ساختمان‌های ادای، تجاری و … ببینیم. همان‌طور که از عنوان این سبک مشخص بوده، در طراحی نمای ساختمان به این سبک معمولا از متریال مختلف و متنوعی مانند شیشه، سنگ، کامپوزیت و … استفاده می‌شود. از جمله موارد کاربردی در این زمینه می‌توانیم به سبک کلاسیک و مدرن، مینیمال مدرن، سنتی و مدرن و … اشاره کنیم.

انواع نمای ساختمان

سبک مینیمال

یکی دیگر از انواع نمای ساختمان مسکونی، اداری، تجاری و … که امروزه تا حد زیادی مورد توجه قرار گرفته، سبک مینیمال است. این سبک بر اساس سادگی طراحی می‌شود و در آن‌ها هیچ‌گونه تزئینات و جزئیاتی وجود ندارد. در این سبک از انواع نمای ساختمان، معمولا از متریال ساده‌ای ازجمله بتن، شیشه، چوب و … استفاده می‌شود.

ضوابط اجرای انواع نما در بافت شهری

در راستای آشنایی با انواع مدل‌های نما که در انواع نمای ساختمان دو طبقه، انواع نمای ساختمان ویلایی و … لازم است تا با ضوابط اساسی و اصول اجرایی هم اطلاعات کاملی به دست آوریم. دورنمای ساختمان‌های نما شده در بافت شهری از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده و به هیچ عنوان نباید نسبت به این موضوع کم‌توجه بود. لازم به ذکر است که در طراحی و اجرای نما به هیچ عنوان نمی‌توان که تنها به زیبایی اکتفا کرد، اثرگذاری نما بر جلوه شهری هم از دیگر نکات مهمی بوده که باید به آن توجه داشته باشید.

بدیهی است که ظاهر ناهماهنگ، می‌تواند باعث به هم‌ریختگی ظاهر شهر شده و جلوه نامناسبی را ایجاد کند. بافت منطقه نیز در این راستا از اهمیت بالایی برخوردار بوده و در انتخاب سبک نما تا حد زیادی اثرگذار است. در محیط‌هایی که اغلب از نماهای سنگی استفاده شده، انتخاب آجر نمی‌تواند گزینه مناسبی باشد. همچنین ضوابط شهری در شهرهای مختلف و متنوع با یکدیگر متفاوت بوده و شما باید با در نظر گرفتن این موضوع اقدام به اجرای نما برای ساختمان مورد نظر خود بکنید.

سخن پایانی

نمای ساختمان یکی از مهم‌ترین بخش‌های هر سازه‌ای بوده که جلوه خارجی آن را به صورت کامل تحت پوشش قرار می‌دهد. امروزه توجه ویژه‌ای به این بخش شده و به همین دلیل تنوع گسترده‌ای در میان آن‌ها به وجود آمده است. در بخش‌های مختلف این مقاله از آهن آپ به صورت کامل با انواع نمای ساختمان و متریال به کار برده شده در آن‌ها از قبیل انواع نمای ساختمان با سرامیک، انواع نمای ساختمان با سیمان و … آشنا شدیم. همچنین با اسم انواع نمای ساختمان در سبک‌های مختلف و کاربردهای هر کدام از آن‌ها آشنا شده و اطلاعات جامعی را به دست آوردیم.

0
5/ 0 رای
امتـــیاز شمـــا بـه ایــن مقــاله
نظر شما چیست ، روی یکی کلیک کنید
بسیار عالی معمولی خوب نبود
دیدگاه کاربران و مشتریان

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است

ثبت دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

ثبـت

آهن آپ خرید آنلاین آهن آلات
راه های ارتباطی جستجو