از کارشناسان آهن آپ مشاوره تخصصی بگیرید 03138030000
جستجو
جستجو های مرتبط اخیر
پروفیل
میلگرد
نبشی
ورق
تیرآهن
مفتول
برای دریافت نتیجه در کادر بالا جستجو کافیست کلمه کلیدی مورد نظرتان را وارد نمایید

تفاوت لوله درزدار و بدون درز چیست؟

تفاوت لوله درزدار و بدون درز
امتــیاز و رای به این پست
5/ 0
  • نویسنده شهرزاد زواره زادگان
  • تاریخ انتشار ۱۸ . ۱۱ . ۱۴۰۲
  • تعداد دیدگاه بدون دیدگاه
  • موضوع مقالات لوله
  • تعداد بازدید 238 بازدید
  • دقیقه مطالعه دقیقه 7
7
  • پرینت مقاله
  • ذخیره
  • بوکمارک

تفاوت لوله درزدار و بدون درز چیست؟ لوله‌های فولادی باتوجه‌به کاربردهای متفاوتی که دارند در دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شوند؛ در این میان می‌توان به لوله‌های جوش داده شده یا درزدار و لوله‌های بدون درز برای متداول‌ترین انواع لوله‌های فلزی اشاره کرد. در نظر داشته باشید برای انتخاب لوله فلزی پروژه باید درباره تفاوت لوله بدون درز و درزدار اطلاعات کاملی داشته باشید. حال اگر برای شما سؤال پیش‌آمده که تفاوت لوله درزدار و بدون درز چیست؛ تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

تفاوت لوله درزدار و بدون درز چیست؟

لوله‌های درزدار و بدون درز از نظر ویژگی‌های مختلفی با هم تفاوت دارند. شما می‌توانید این تفاوت‌ها را در جدول زیر مشاهده کنید:

ویژگیلوله بدون درزلوله درزدار
استحکامبه دلیل نداشتن درز، تحمل فشار و بار بیشتری دارد.به دلیل داشتن خط جوش، حدود 20 درصد کمتر از لوله های بدون درز فشار و بار را تحمل می‌کنند.
طول استانداردبه دلیل روش ساخت، طول استاندارد کمتری دارد.در طول‌های بیشتر و بدون محدودیت می‌توان این نوع لوله‌ها را تولید کرد.
سایز استانداردبا اندازه اسمی 24 اینچ یا کمتر تولید می‌شود.محدودیتی برای اندازه وجود ندارد.
مقاومت در برابر خوردگیمقاومت بیشتر در برابر خوردگیمحل‌های جوش، مستعد خوردگی هستند؛ به همین دلیل این لوله‌ها مقاومت کمتری در برابر خوردگی دارند.
کیفیت سطحسطح ناهموار به دلیل فرایند اکستروژنسطح صاف باکیفیت بالا
صرفه اقتصادیپرهزینه‌تراقتصادی
فرایند تولیدروش تولید پیچیده که نیاز به زمان بیشتری دارد.برای تولید به زمان کمتری نیاز دارد
تستنیاز به تست ندارندبه دلیل داشتن محل جوش، باید قبل از استفاده تست شوند.
کاربردمناسب برای انتقال سیالات با دما و فشار بالا که خاصیت خورندگی دارند.برای انتقال سیالات با خورندگی کم مناسب هستند و فشار کمی را تحمل می‌کنند.
میزان دسترسیبه دلیل روش تولید و نوع مواد اولیه، دسترسی کمتری دارند.قابلیت دسترسی بیشتری دارند.
ضخامت دیوارهضخامت دیواره در طول لوله یکسان نیست. لوله‌های بدون درز معمولاً دیواره ضخیم‌تری دارند.ضخامت دیواره یکنواخت است؛ اما از نظر ضخامت محدودیت وجود دارد.
شکل لولهگردتر و شکل بهترنسبت به انواع بدون درز، گردی کمتری دارد.
بررسی سطح داخلیامکان بررسی سطح داخلی امکان‌پذیر نیست.سطح داخلی را می‌توان قبل از ساخت بررسی کرد.

قیمت لوله درزدار و قیمت لوله بدون درز با هم تفاوت دارند و شما باید در زمان خرید این موضوع را در نظر بگیرید تا لوله مناسب برای پروژه‌های خود را انتخاب کنید.

تفاوت فشار کاری لوله درزدار و بدون درز چگونه است؟

همان‌طور که کمی قبل‌تر گفتیم لوله‌های فولادی یکی از مهم‌ترین محصولات پرکاربرد در صنایع مختلف هستند. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این محصولات فشار کاری آنها است. در واقع فشار کاری؛ یعنی اینکه یک لوله بدون شکستن می‌تواند بالاترین سطح فشار را تحمل کند.

تفاوت لوله بدون درز و درزدار

در ابتدا باید گفت در زمینه فشار کاری لوله‌های بدون درز یا لوله مانیسمان نسبت به لوله‎‌های درزدار دارای برتری هستند. دلیل این امر وجود درز در این محصولات است؛ در اصل می‌توان درز را نقطه‌ضعفی در ساختار لوله‌ها دانست که می‌تواند مقاومت لوله در برابر فشار را کاهش دهد. حال در لوله‌های بدون درز، عواملی مانند عدم استفاده از فرایند جوشکاری و به‌کاربردن شمش فولادی استوانه‌ای‌شکل باعث شده‌اند تا این محصولات از مقاومت و استحکام بسیار بالایی برخوردار باشند.

روش تولید انواع لوله سیاه درزدار و بدون درز چه تفاوتی با هم دارد؟

روش تولید لوله فولادی درزدار و لوله بدون درز نسبت به یکدیگر کاملاً متفاوت هستند؛ به همین دلیل این موضوع را می‌توان تفاوت این دو لوله دانست.

تفاوت روش تولید لوله درزدار و بدون درز

روش تولید لوله سیاه درزدار

در اولین مرحله از نحوه فرایند لوله درزدار سیاه ورق فولادی را برش داده و پس از دایره به شکل دایره‌ای فرم می‌دهند. پس از این مرحله درز به وجود آمده جوش داده می‌شود؛ در اصطلاح به این روش «نورد» گفته می‌شود.

برای لوله‌های درزدار باتوجه‌به نوع ماده و ضخامت لوله، فرایند جوشکاری به روش متفاوتی انجام خواهد شد. برای این نوع از لوله فرایندهای معمول جوشکاری شامل جوشکاری القایی همراه با فرکانس بالا، جوشکاری مقاومتی و جوشکاری لیزری می‌شود. هنگام که ماده به شکل لوله جوش داده شد، لوله تازه‌تشکیل‌شده را به طول مشخص بریده شده و مواد اضافی جوش را برمی‌دارند.

دررابطه‌با لوله فولادی درزدار جدول استانداردی وجود دارد که به خریداران در هنگام خرید کمک می‌کند؛ همچنین می‌توان دررابطه‌با ترکیبات شیمیایی، وزن و ابعاد نیز اطلاعات مفیدی را دریافت کرد.

روش تولید لوله مانیسمان

لوله بدون درز یا مانیسمان، لوله‌هایی هستند که در مراحل تولید آن از فرایند جوشکاری استفاده نمی‌شود. برای تولید این محصول روش‌های مختلفی وجود دارند و همچنین به طور مستقیم از شمش فولادی استفاده می‌شود. می‌توان گفت استفاده از سنبه کاری چرخشی یکی از مهم‌ترین روش‌هایی است که برای تولید لوله بدون درز استفاده می‌شود.

در روش سنبه کاری چرخشی، ابتدا شمش فولادی بر اساس اندازه‌های موردنظر برش داده می‌شود؛ سپس آنها را در کوره‌های قوسی قرار داده تا به دمای سرخ‌شدن برسند و شمش‌ها را به دستگاه سنبه‌ کاری چرخشی منتقل می‌کنند. در این ماشین میله‌ای استوانه‌ای که “سنبه” نامیده می‌شود با سرعت بسیار بالایی به داخل شمش فولادی شلیک می‌شود؛ هدف از انجام این کار تبدیل شمش فولادی به یک لوله توخالی است.

در نهایت نوبت به ضخامت لوله می‌رسد، یعنی با تکرار فرایند شکل‌دهی می‌توان طول لوله را افزایش داد. جالب است بدانید این محصول در قطرهای پایین تولید می‌شود؛ اما اگر برای تولید آن ضخامت نیز افزایش پیدا کند، به دنبال آن هزینه نیز بالا می‌رود. استحکام بالا را می‌توان یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های لوله‌های بدون درز دانست.

بیشتر بخوانید : تفاوت لوله مانیسمان رده 20 و رده 40

کلام پایانی

همان‌طور که در این مقاله از آهن آپ گفتیم، لوله‌های فولادی باتوجه‌به کاربردهای متفاوتی که دارند در دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شوند؛ در این میان می‌توان به لوله‌های جوش داده شده یا درزدار و لوله‌های بدون درز برای متداول‌ترین انواع لوله‌های فلزی اشاره کرد.

این دو محصول از معایب و مزایای خاصی برخوردار هستند. برای مثال لوله‌های بدون درز نسبت به لوله‌های درزدار در زمینه فشار کاری برتری دارند. از نظر روش‌های تولید نیز باید گفت فرایند تولید آنها نسبت به یکدیگر کامل متفاوت هستند. تمامی این عوامل باعث شده‌اند تا در انتخاب لوله فولادی برای پروژه به پارامترهایی مانند فشار کاری موردنظر، روش تولید و هزینه توجه کرد.

شما می‌توانید برای خرید و استعلام از قیمت لوله مانیسمان و انواع درزدار به سایت ما مراجعه کنید. اگر به مشاوره تخصصی نیاز دارید با شماره 03138030000 تماس بگیرید تا کارشناسان ما شما را به صورت رایگان راهنمایی کنند.

سؤالات متداول

1- لوله درزدار و بدون درز چه تفاوتی دارند؟

تفاوت این دو محصول در روش تولید آنها است؛ یعنی در تولید لوله درزدار از ورق فولادی و فرایند جوشکاری استفاده می‌شود؛ اما در لوله‌های بدون درز از شمش فولادی و روش سنبه کاری چرخشی به کار می‌رود؛ همچنین لوله‌های مانیسمان فشار کاری بیشتری دارند.

2- کدام نوع لوله برای چه کارهایی مناسب‌تر است؟

باتوجه‌به قیمت مناسب لوله‌های درزدار بهتر است در موقعیت‌هایی که نیازی به مقاومت بالا در برابر فشار نیست؛ مانند ساختمان‌سازی، آبیاری، و فاضلاب به کار بروند. لولهای بدون درز نیست به‌خاطر مقاومت بالایی که در برابر فشار دارند بهتر است برای صنایعی مانند پتروشیمی و انتقال نفت و گاز استفاده شوند.

3- کدام نوع لوله از نظر کیفیت بهتر است؟

از نظر کیفیت، به دلیل عدم وجود درز در لوله‌های مانیسمان، این محصول از کیفیت بیشتری برخوردار است؛ زیرا درز موجود در لوله‌های بدون درز موجب خوردگی، تنش و فشار می‌شود.

0
5/ 0 رای
امتـــیاز شمـــا بـه ایــن مقــاله
نظر شما چیست ، روی یکی کلیک کنید
بسیار عالی معمولی خوب نبود
دیدگاه کاربران و مشتریان

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است

ثبت دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

ثبـت

آهن آپ خرید آنلاین آهن آلات
راه های ارتباطی جستجو